Tuesday, February 15, 2011

.maulidur rasul.

'1 malaysia, 1 ummah'

i wasn't even aware of this year's theme for maulidur rasul. therefore i was at lost for words when a pupil asked me, "teacher, patut ke tema macam tu? nanti bangsa lain pun jadi ummah yang sama dengan kita."

what is ummah?

1. umat (biasanya dimaksudkan umat Islam): Kita hendaklah merapatkan silatulrahim sesama `.


2. Ar umat (biasanya dimaksudkan umat Islam): sistem dan ideologi sekular mesti terjadi bukan sahaja dlm diri individu tetapi juga di kalangan ~ kerana Islam tidak meng-iktiraf pemisahan kehidupan agama drpd kehidupan sekular.

these definition were taken from here.

that doesn't explain much, does it? just examples for usage.

all i know is this.

Dari Abu Hurairah r.a katanya,
Rasulullah s.a.w bersabda:
”Sesiapa yang tidak mematuhi Imam dan memencilkan diri dari jamaah lalu dia mati, maka matinya seperti mati jahiliyah. Sesiapa yang mati terbunuh di bawah bendera kefanatikan, bermusuhan dan berperang kerana fanatik kesukuan (kebangsaan), dia bukanlah umatku. Dan sesiapa yang keluar dari umatku lalu menyerang umatku, membunuh orang-orang baik dan orang-orang jahat tanpa mempedulikan apakah dia orang mukmin atau tidak dan tanpa mengendahkan janji yang telah dibuatnya, orang itu juga bukan umatku.”

and this.

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: ”Perumpamaan orang mukmin dalam kasih sayang, ramah mesra dan hubungan baik mereka adalah seperti satu jasad, apabila satu anggota padanya sakit akan menyebabkan semua anggota berjaga malam menahan sakit.”

and this.

Sabda Rasulullah s.a.w:”Sesungguhnya Allah SWT telah menyerahkan agama itu pada diri seseorang, maka tidak baik agama itu melainkan dengan ketinggian dan keelokkan akhlak. Adakah kamu mengelokkan agama kamu dengan kedua-dua sifat mulia ini?

all hadith were taken from here.

food for thought on this wonderful celebration of our beloved prophet Rasulullah saw.
selamat beramal!
.
.
.
 thank you for reading!



1 comment:

Anonymous said...

Hi there mates, its great article concerning cultureaand
entirely defined, keep it upp all the time.