Tuesday, December 13, 2011

.rajuk pak pandir.

hari jumaat hari tu masa dalam perjalanan pulang dari kelas, teringat kisah-kisah hantu. macam mana boleh teringat? sebab tengah sembang-sembang dengan suami, teman sebut hAAaaaA! dan suami terkejut. he he he. maklumlah jalan dari tanjung malim ke sungkai tu gelap. dia pun terbayang benda lain. lingkungan slim river dan simpang tol je yang berlampu.

teringat yop punya versi hantu, siap demo cara jalan. teringat abah cerita pak pandir merajuk mak andeh pujuk. teringat mak buat muka exorcist. teringat lagu p.ramlee belakang rumah ada jembalang. sampai sekarang seram sejuk bila mengenang. tambah pulak bilik teman masa kecik dulu belakang rumah hish. idak le thriller benor sebab tu seram je. kalau thriller, takmau pun mengenang huhu. seram tu macam bulu roma belakang tengkung berdiri atau meremang le. ish takkan kene terangkan pula. mesti pernah rasa punye kan.


.hello kids! i'm pennywise.

tak perlu bayangkan yang buruk atau hodoh. yang ceria dan senyum macam pennywise pun dah seram. i think, it would be spookier if 'something' smile than snarl at you, right? tak setuju takpe. tu ape yang teman rasa. hish. toleh-toleh ade benda sengih. buka peti ais ade benda sengih. dah bayangkan? good.

takde kesempatan membaca cerita pennywise lagi. harus cari ;p

berbalik kepada cerita pak pandir tadi. abah teman cerita masa kecik-kecik dulu sebelum tidur malam kat kampung sambil tingkap terbuka nampak pokok rambutan kat luar yang kejap-kejap goyang kejap-kejap goyang haish. nasib baik tidur sebelah mak. 

rasanye pak pandir merajuk sebab pisang bakar "ampak angus acak idak". dia lari masuk hutan takmau balik. mak andeh pun pujuk kemudian takutkan dia. pak pandir pun bergerak dari satu pokok ke satu pokok bila dengar 'suara' yang takutkan dia tu. makin lama makin dekat dengan rumah. betul ke ni abah? hehe.

jadi para pambaca, teman tinggalkan kome dengan petikan pantun mak andeh yang cuba takutkan pak pandir untuk balik ke rumah tu. masa baca, ulang ulang. masa sebut 'di tengah belakang' tu, sila bayangkan leher kome ye. nak bayangkan ape yang hinggap? muahahahahahaha lu pikir la sendiri.

tok tok kai
serondong batang
di mana hinggap
di tengah belakang


p/s: hamzah, jangan tertipu dengan kecomelan opah. satgi opah buat muka exorcist...!
.
.
.
thank you for reading!

2 comments:

Yati said...

to my 'noti' daughter yes...tp to dear hamzah x sanggup buat kut he he he
yesss, adik lebih takut muka mak senyum meleret mata tajam dr muka seram mak......
anyway...you had never been naughty. Saja je nak usik usik adik masa tu ha ha ha Nak bg cerita lebih 'trill'

Tarmizi said...

Hampir tepat citer adik tu... Ingat lg 'upa angus acak idak' tu ek.. Sepatutnye mak andih yg ikut pak pandir dgn menyorok dibelakang pokok sambil nyanyi kan ungkapan tu... He he..

Mcm mana lak citer 'batu belah batu bertangkup' pulak.. Kalo ada buat silap jer, abh akan kata.. Buat ler camtu... Nanti mak jadi batu belah batu btangkup... Adik dgn yop pun dan2 tu peluk mak mintak mahap dan janji tak buat lg... Ha ha... Senangnye dgn anak2 abah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...