Tuesday, December 14, 2010

.tak pandai.

berikut adalah perbualan antara teman dengan suami semasa memandu balik kampung.

ejal : bla bla bla
teman : bla bla bla
ejal : awak ni..(fikir cari ayat sesuai)..tak pandai berkawan sebenarnye. bukan negatif tapi niat awak lain dan cara penyampaian tu kurang sesuai.
teman : (angguk angguk) bla bla bla zzzZZzzzz


.gambar hiasan semata.

tipu la, tak tidur. cume mengenang apa yang telah berlaku dari dulu sampai la dua puluh enam tahun hidup ni. i've never seen myself in that perspective. or maybe i had but when i heard it from my husband, it made more sense. tak pandai berkawan. selalu fikir ia bermula dan berakhir kerana teman salah cakap dan faham situasi itu mudah berlaku. tetapi sebenarnya skopnya lebih besar dari itu.


bukan sekali tapi beberapa kali juga teman 'terkena' penangan yang sama. tak terdetik untuk menyakiti langsung. tetapi bukan begitu yang dirasai oleh pihak satu lagi. ini bukan situasi fool me once, shame on you. fool me twice, shame on me. patutnya teman tak boleh rasa begitu walaupun keliru dan sedih dengan ape yang terjadi. marah pun datang bila melibatkan keluarga.


sesal yang lepas dan tak berbuat ape pun akan merugikan. sekarang sudah tahu masalahnya, lebih baik teman perbaiki diri. sentiasa berdoa yang baik-baik untuk rakan-rakan. Allah swt lebih mengetahui niat dan tindakan teman. biar Dia yang adili.


pasti ade masa rasa lebih selesa dengan keluarga sahaja. dan sekarang suami. mereka lebih penting. tapi hidup begitu bukanlah hidup bermasyarakat kan? syitah, pandai-pandaikan lah diri tu.


"i've learnt that it takes years to build up trust,
and only suspicion, not proof, to destroy it"


wallahualam.

5 comments:

Faizul said...

anggap saja ianya takdir. perkara yang berlaku tu, sebagai penyebab saja. jika ada yang kita pelajari dari situasi tu, baguslah.

syitah said...

itu lah..
banyak yang dipelajari,
redha :)

bixbite said...

hahaha...same things goes to me...selalu tader org ckp camtu or we are just being ignorance...tp bila hubby yg ckp rasa menusuk kalbu la plak.

syitah said...

cey hebat suami ko..
tak la menusuk kalbu.
mine was like, a bell went 'ding!'
hehe

buzalgarden said...

good..
dengarlah nasihat suami.
;p